142.000 battery packs assembleren per jaar

Nieuwsoverzicht Back to news

Zij twee helften van een batterijbehuizing en 65 onderdelen om componenten te kunnen bevestigen. Wij acht robots die sorteren, boren, schroeven en persen. Het eindresultaat na 105 seconden: een volledig geassembleerd battery pack, klaar om in het voertuig te monteren.

De race naar elektrisch daagt automotive-bedrijven uit om hun manier van ontwerpen en bouwen opnieuw uit te vinden. Dus leggen ze ook de lat voor hun toeleveranciers hoger. Dat merken ze ook bij Polytec Group, specialist in persen van glasgevulde kunststoffen. “Vroeger waren de onderdelen doorgaans vrij rechttoe rechtaan”, begint industrial engineer William Engelen. “Sinds de opkomst van elektrische voertuigen focust R&D zich op complexe structuurdelen. Zowel naar materiaalsamenstelling als het aantal assemblagestappen.”

“Nadat we voor hen de conceptuele ontwikkeling van hun composiet accubehuizing uitwerkten, koos een SUV-luxemerk voor ons voor de serieproductie. Ze willen die battery packs volledig geassembleerd en monteerklaar aangeleverd krijgen. Zo kunnen zij ze meteen voorzien van de diverse componenten alvorens de samenstelling in de hybride te plaatsen.”

“Het ontwerp en de productie van die behuizing, dat is onze expertise. Maar om die battery pack te assembleren, dat is een automatisatievraagstuk voor een machinebouwer. We voerden beide trajecten parallel uit. Het eerste in samenwerking met onze klant, het tweede samen met IMA.”

“In een piekjaar moeten we 142.000 battery packs assembleren. Dat zijn meer dan 9.000.000 te monteren onderdelen”

“In totaal zijn er per pack 65 onderdelen nodig om later de componenten, zoals een 48V accu, te kunnen monteren en het geheel klaar te maken voor montage in het voertuig. 65 bussen en studs waarop later moeren kunnen geplaatst worden. Die verschillen ook nog eens in hoogte, diameter en het type verbinding. In totaal zijn er 13 verschillende type verbindingsstukken. En per battery pack is er niet meer dan 105 seconden om te assembleren, om zo aan 142.000 sets per jaar te komen.”

“Op onze nieuwe lijn staan in het totaal acht robots die al die bewerkingen uitvoeren. Drie om de verschillende onderdelen correct uit te sorteren. En vijf die monteren en de nodige doorboringen voorzien.”

“Ik hoef geen honderd leveranciers – gewoon een paar goeie waarvan ik weet wat ik eraan heb.”

Hoe kijkt William terug op de samenwerking? “Tevreden. Het was toch één van de grotere trajecten die ik al begeleidde. Ook al ben ik hier binnen Polytec constant bezig met dit type vragen: een project van deze omvang passeert hooguit om de twee jaar.”

“Tevreden ook omdat het een succesvolle eerste samenwerking was met IMA. Kijk, wij willen voor al onze machines hier in Roosendaal robots van Fanuc en sturing van Beckhoff. Kwestie dat we op deze site kunnen standaardiseren. Dat, en de complexiteit van deze opdracht, maakt dat we een beperkt aantal machinebouwers overhouden. Maar ik vind dat helemaal niet erg. Ik hoef geen honderd leveranciers – gewoon een paar goeie waarvan ik weet wat ik eraan heb.”