Yve denkt aan elk detail

Nieuwsoverzicht Back to news

In de Mens achter de machine laten we onze medewerkers aan het woord. Over hun werk hier, de collega’s en wat hen bezighoudt na de werkuren. We vragen hen ook om te poseren met een voorwerp dat typisch is voor hun job. Onze Mechanical Engineer Yve Gousseau bracht een ontwerptekening mee.

Voor de foto bracht ik één van mijn tekeningen mee. Als Mechanical Engineer sta ik in voor het ontwerp van het mechanische deel van de machine. De laatste stap in dat ontwerpproces is de detailtekening. Die bevat alle informatie waarmee onze monteurs in het atelier en in the field aan de slag kunnen. Een goede, verzorgde tekening draagt bij tot een efficiënte realisatie van het eindresultaat.

“Met een verzorgde tekening kunnen de monteurs efficiënt aan de slag.”

3D-machineontwerp is mijn belangrijkste taak en het is fijn dat ik me hierin volop kan ontplooien. De ideeën en concepten werk ik in detail uit, onder begeleiding van de Project Manager, en met behulp van het 3D-tekenpakket ‘Solidworks’. Dat ik een pietje-precies ben kom goed uit, want elke ‘beweging’ die een machine maakt, moet zorgvuldig uitgedacht worden. Ik ben hierbij verantwoordelijk voor het mechanisch gedeelte. Ook de keuze van materialen (S235, RVS, aluminium, etc.), vormgeving van deze materialen (plaatwerk, frezen, draaien, lassen etc.) en nabehandeling (harden, vernikkelen, lakken, etc.) maak ik altijd op maat van de specifieke noden van de klant.

En er komt nog meer bij kijken! Om ‘beweging’ in een machine te krijgen, hebben we allerhande dynamische componenten nodig. Denk maar aan persluchtcilinders, tandriem- en spindelas-geleidingen, (servo)motoren, robots, lageringen, pompen, energiekettingen, …. Ook hier maak ik als Mechanical Engineer keuzes met bijzondere aandacht voor de verhouding tussen budget, kostprijs en functionaliteit.

Gelukkig had ik na mijn studies al ervaring opgebouwd, eerst als AutoCAD-tekenaar, daarna als ontwerptekenaar. Ik heb getekend aan opslagtanks voor de petrochemie, installaties voor baggerschepen, vul- en sluitmachines voor conserven, polyester (voeding)silo’s en aan systemen voor pneumatisch en mechanisch transport. Dit geeft het vertrouwen om als team de meest uitdagende projecten aan te kunnen.

Dat IMA zich niet vastpint op één soort machine, of één nichemarkt maakt dat elke opdracht maatwerk is. Het ene moment ontwerp je een robuuste lasconstructie, dan weer een fijnmechanisch stuk, afgewerkt op 0.001mm. Het is die variatie, die mijn job als ontwerper zo boeiend maakt.

“Elke opdracht is maatwerk. Nooit saai dus!”

Is er dan nog een leven buiten het mechanisch ontwerp? Zeker, ik ben even gepassioneerd door sport als door mijn job. 4 à 5 dagen per week kan je mij terugvinden in Gent bij Crossfit Cargo, deels om zelf te trainen, deels om coaching te geven en mensen te begeleiden naar een fitter leven. Gelukkig is mijn vriendin ook sportief, en actief Crossfit lid. Ook daar(in) vinden we elkaar.