Uitdaging
Na een succesvolle automatisatie van de sealing van accuboxen voor Landrover (zie vorige case), kreeg IMA de opdracht om ook de sealing van de bodemplaat van de Audi e-tron te automatiseren.
Bij het ontwerp van de bestaande assemblagecel was al rekening gehouden met eventuele uitbreiding. Dankzij deze vooruitziende visie hoefden we voor deze opdracht geen volledig nieuwe cel te bouwen.
De ingreep mocht echter de lopende productie en levering van de batterijboxen niet in het gedrang brengen. Door eerst extra te produceren, kon een voorraad aangelegd worden. De uitbreiding en ombouw bij IMA nam in totaal slechts 6 weken in beslag. Daarna kon de productie onmiddellijk hervat worden.
Oplossing
IMA bedacht een flexibele oplossing om 2 producten in 1 montagecel te kunnen behandelen.
Projectmanager Gregory: “Voor het sealen van de onderplaat maken we gebruik van dezelfde schuimunit als voor de batterijbox. Omdat de bestaande robot te klein is voor de onderplaten (afmeting 2,20 x 1,40 meter), en om de productie van de batterijbox niet te hinderen, voegden we een nieuwe robot toe. Deze neemt de plaat op en doet vervolgens dezelfde bewerkingen met de plaat als met de batterijbox. Dankzij een camera kan de schuimlaag heel precies in de groef aangebracht worden. Een voorbehandeling met plasma garandeert een solide hechting.
Een grote troef bij deze werkwijze is dat de 2 robots simultaan blijven werken. Terwijl de kleine robot ingezet wordt voor batterijboxproductie scant de camera op de nieuwe grote robot de platen. De schuimunit wordt dus permanent benut.
Om beide robots tegelijk te kunnen inzetten werden de cyclustijden van de batterijboxcel geoptimaliseerd. Daardoor kan de cel per jaar tegelijk 50.000 bodemplaten en 14.000 batterijboxen verwerken.
Meerwaarde
- Grote kostenbesparing
Een schuimunit is een duur stuk. Door deze te recupereren voor de tweede sealrobot, realiseren we een grote kostenbesparing. Bovendien is de huidige uitbreiding op haar beurt nog eens uitbreidbaar. Ook hier plukt de klant de vruchten van de toekomstgerichte visie van IMA.
- Lokale productie
Deze ingreep heeft ervoor gezorgd dat de bodemplaten van alle Audi e-tron modellen die in België geassembleerd worden ook in de regio gesealed kunnen worden.
- Uitbreidbaar concept
Een enorme meerwaarde is het feit dat onze machines steeds kunnen mee-evolueren met de noden van de klant. Zo voert IMA binnenkort op de site een tweede meerwerk uit in dit project. Het gaat om de montage van busschroeven om de bodemplaat achteraf op de auto te bevestigen. Hiervoor voorzien we een extra robot die de metalen busschroeven perst op de plaat. Deze stap komt voor het sealen en vertraagt het proces dus niet.
- Leuk weetje
Het product won een prijs: JEC Innovation Awards Paris 2023, Automotive & Road transportation – Process, Audi AG & Polytec Group
Vragen over machinebouw?
Aarzel niet ons te contacteren!
Céline helpt u graag verder!
Questions About machine building?
Don’t hesitate to contact us!
Céline will help you!